آیا میتوانید بین مرسدس بنز S300 هیبرید و گل سرسبد لکسس LS یکی را برنده اعلام کنید؟
خودروی سبز، یا همان خودروی هیبرید و کممصرف با آلودگی کم، عبارتی است که تقریباً تمامی خودروها و خودروسازهای جهان را درگیر خود کرده و آنها را وادار به تولید بهترین محصول سبز خود کرده است. جدیدترین نسل خودروهای سواری بزرگ و لوکس نیز وارد وادی سبز رنگها شدهاند.
شاید روزی کسی فکر نمیکرد که مرسدس S کلاس با یک پیشرانۀ کوچک و کمحجم عرضه شود، ولی، شرایط سخت سازمان ملی محیط زیست و آلودگی، دامان این خودروها را هم گرفته و آنها را برآن داشته تا نسخۀ سبز و پاکتر از مدل معمولی را ارائه کنند. مرسدس بنز، تاجِ خودروهای خود را با پیشرانۀ کوچک چهار سیلندر و یک موتور الکتریکی، با نام S300 h، برای نبرد با لوکسهای سبز جهان مهیا کرده است.
لکسس هم از این قاعده مستثنا نبوده و به جهت عقب نماندن از این قافله، گل سرسبد خود را برای ورود به بازار خودروهای اقتصادی آماده کرده است. لذا هر دوی این خودروها، مجهز به سیستم هیبرید هستند که در کنار یک موتور بنزینی، یک موتور الکتریکی هم قرار گرفته است. البته لکسس مانند مرسدس، به پیشرانۀ کوچک قانع نبوده و پای خود را از نسخۀ معمولی LS 600 فراتر گذاشته است.
به همین جهت، ما این دو خودروی بزرگ، لوکس، جدید، هیبرید، سبز و اقتصادی را برای نبردی تنبهتن آماده کردیم تا برندۀ نهایی را تشخیص دهیم.
شاخ به شاخ
موتورهای پیشرفته و عملکرد
با وجود اشتراک این دو خودرو نسبت به کلمۀ هیبرید، در زیر پوست خود بسیار با هم متفاوت هستند.
لکسس LS 600h با پیشرانۀ بزرگ V8 بنزینی به حجم 5.0 لیتر و به یک موتور الکتریکی 221 اسبی مجهز است، مجموع قدرت این خودرو 439 اسب و گشتاور آن 520 نیوتن متر است. مرسدس بنز S300 نیز با یک موتور چهار سیلندر 2.1 لیتری دیزلی و یک موتور الکتریکی، قدرتی برابر با 228 اسب بخار و گشتاور 500 نیوتن متر میباشد. خب، با اعداد و ارقام بهدستآمده، کاملاً میتوان حدس زد که احتمال زیاد لکسس از نظر قدرت و شتاب اولیه، مرسدس بنز S300 h را شکست میدهد. البته! همینطور است.
شتاب اولیۀ لکسس LS 600h برابر با 6.8 ثانیه و مرسدس S300 h برابر با 7.6 ثانیه میباشد. پیشرانۀ بنزینی LS بیشتر از دو برابر ظرفیت پیشرانۀ دیزلی S کلاس است؛ بهعلاوه، موتور الکتریکی آن بهتنهایی توانایی تولید 221 اسب بخار قدرت را دارد که این یعنی تقریباً به اندازه کل قدرت تولید شده توسط S300 است. همۀ اینها در حالی هستند که لکسس قدرت خود را به هر چهار چرخ از طریق یک گیربکس CVT منتقل میکند، و مرسدس دیفرانسیل عقب بوده و از گیربکس خودکار هفت سرعته استفاده میکند.
همانطور که میبینید، S300 با وجود موتور 2.1 لیتری دیزلی و همچنین قدرت بسیار کمتر نسبت به LS 600h، عملکردی بسیار قابل قبول دارد. البته این همۀ ماجرا نیست. در واقع، خودروی ما قرار است خودرویی سبز و مقرونبهصرفه باشد، این یعنی، باید به مصرف سوخت، تولید آلایندگی، و هزینههای جاری کمتر، توجه بیشتری شود تا به شتاب اولیه و امور مربوط به خودروهای اسپرت. پس به سراغ بخشهای دیگر میرویم.
راحتی و امکانات
لکسس LS 600h به صورت استاندارد به کنترل هوای چهارگانه، صندلیهای شیبدار عقب و پردۀ آفتابگیر شیشهها مجهز شده است، که شما برای دریافت همان بسته در S کلاس، مجبور به پرداخت 4000 پوند خواهید بود. LS به عنوان مدل لوکس و گل سرسبد محصولات لکسس از امکانات بسیار زیادی برخوردار است، از تنظیم برقی صندلیهای دوگانه گرفته تا مینی بار، یخچال، ماساژور حرفهای، گرمکن و سردکن صندلیهای VIP با استراحتگاه پا، صفحه نمایشگر برای اتصال به اینترنت و …، از دسته امکاناتی است که تماماً نیاز مشتری را برطرف میکند. سیستم تعلیق نیز فوقالعاده نرم و راحت میباشد، و فضای کافی برای سرنشینان عقب وجود دارد. همانطور که از مرسدس بنز نیز انتظار میرود، توماری از تجهیزات و تکنولوژیها، با بالاترین کیفیت ممکن در S300 به چشم میخورد، تمامی امکانات لکسس LS در S300 هم دیده میشوند. البته در S کلاس چند آپشن خودنمایی میکنند.
مثلاً سیستم “مجیک بادی کنترل” برای نرمی و ثبات هرچه بیشتر بدنۀ خودرو، و سیستم تهویه مطبوع با رایحههای مختلف، سه رایحۀ الهام گرفته از طبیعت، و چهار رایحه با نامهای Night Life (مخصوص شب)، Down Town (شهری)، Fire Side (آتشین) و Sport برای هیجان بیشتر برای این خودرو در نظر گرفته شده است که این رایحهها به هیچوجه حساسیتزا نیستند. اگرچه هر دو مدل از فاصلۀ دو محور طولانی برخوردارند، ولی نوار اندازهگیریهای ما نشان داد که لکسس 90 میلیمتر کشیدهتر از مرسدس است. در مجموع هر دو خودرو از نظر امکانات و راحتی سنگ تمام گذاشتهاند که البته S300 یک پله بالاتر از LS 600h قرار میگیرد.
مصرف سوخت و آلایندگی
مصرف سوخت لکسس در شهر برابر با 8.74 لیتر، در اتوبان برابر با 6.23 لیتر و بهطور میانگین برابر با 7.17 لیتر در هر 100 کیلومتر میباشد. این در حالی است که مرسدس در شهر 3.99 لیتر، در اتوبان، 3.74 لیتر و بهطور میانگین 3.83 لیتر در هر 100 کیلومتر میسوزاند. همچنین به ادعای کمپانی لکسس، این خودرو در هر کیلومتر 199 گرم گاز CO2 تولید میکند که در آزمون ما 251 گرم تولید کرد. S300 نیز به ادعای کمپانی 120 گرم تولید میکند که در آزمون ما 220 گرم گاز گلخانهای تولید کرد. در نتیجه مرسدس، ضمن عملکرد بالای موتور، مصرف سوخت و آلایندگی کمتری نسبت به لکسس را ثابت کرد.
بازار کسب و کار
اگر شما برای خرید یکی از این اتومبیلها برای استفاده در کسب و کار برنامهریزی کردهاید، مرسدس بنز پیشنهاد ماست، چراکه پس از سه سال، ارزش باقیماندۀ بیشتری دارد، هزینههای کمتری دارد، مالیات کمتری دارد، گارانتی بیشتری دارد، تزلزل قیمت کمتری دارد، عوارض سالیانۀ کمتری دارد و… .
حکم
جایگاه نخست: مرسدس S300 Hybrid L AMG
S کلاس با مهندسی درخشان و کسب جوایز بسیار زیاد، به راحتی میتواند مدعی عنوان “بهترین خودرو در جهان” باشد. امکانات و تجهیزات فوقالعاده، راحتی و نرمی بسیار بالاتر و استفاده از جدیدترین تکنولوژیهای روز، آن را برتر از هر خودرویی در این رنج قرارداده است. همچنین، سیستم هیبرید دیزل-الکتریک آن بسیار کارآمد و پیشرفته است، همچنین مانند واحد بنزینی لکسس یکپارچه نیست، بهعلاوه آن را قابلملاحظهتر، پاکتر، کم هزینهتر، و با ارائه عملکرد شگفتآور و قوی سیستم انتقال قدرت، در رتبۀ نخست قرار میگیرد.
جایگاه دوم: لکسس LS 600h Premier
خودروهای زیادی مانند LS 600h وجود دارند ولی سیستم هیبرید این خودرو بسیار مؤثر و پیشرفته است، بستههای استاندارد زیادی وجود دارد و آن را به یک لوکس راحت و کاربردی بدل کرده است. اما برچسب قیمت LS سخت است و به راحتی نمیتوان از آن چشمپوشی کرد، و گویا لکسس احساس تجدیدنظر نمیکند. همچنین فاقد قرارداد کیفیت از بهترین خودروهای بزرگ و لوکس است.
آمار و ارقام
مشخصات | lexus LS 600h Premier | mercedes S300 Hybrid L AMG |
قیمت پایه/ قیمت مدل تست (پوند) |
£99,995/£99,995 | £30,783/42.6% |
ارزش باقیمانده پس از (3 سال/48,000) | £42,398/42.4% | £26,208/60.2% |
تزلزل قیمت | £57,597 | £41,477 |
طول / فاصلهی دو محور | 5,210/3,090mm | 5,246/3,165mm |
ارتفاع/ عرض | 1,480/1,875mm | 1,496/1,899mm |
موتور / حجم | 8 سیلندر خورجینی
+الکتریکی/4,969cc |
4 سیلندر خطی
+ الکتریکی/2,143cc |
بیشینۀ قدرت | 439/6,400 bhp/rpm | 228/3,800 bhp/rpm |
بیشینۀ گشتاور | 520/4,000 Nm/rpm | 500/1,600 Nm/rpm |
گیربکس | CVT 4WD | 7 سرعته اتوماتیک RWD |
حجم باک | 84 لیتر | 70 لیتر |
حجم صندوق عقب | 420 لیتر | 510 لیتر |
وزن خودرو/ حمل بار | 2,440/375kg | 2,035/700kg |
دایره دور زدن خودرو | 11.8 | 12.3 |
گارانتی عمومی (مایل) / بازیابی | 3 سال (60 هزار) / 3 سال | 3 سال (نامحدود)/ 4 سال |
رتبۀ تولید کننده/ فروشنده | 4/1 | 9/12 |
یورو NCAP | - | - |
0 تا 60 مایل/ 30 تا 70 مایل | 5.2/6.8 ثانیه | 7.2/7.6 ثانیه |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | 250 (محدود) | 250 (محدود) |
مسافت ترمز از سرعت 70/ 60/ 30 مایل | 50.3/36.6/8.9 متر | 47.1/32.0/8.8 متر |
مصرف سوخت شهری/ اتوبان/ میانگین | 7.17/6.23/8.74 لیتر | 3.83/3.74/3.99 لیتر |
co2 تست/ ادعای کمپانی/ مالیات | 251/199g/km/32% | 220/120g/km/17% |
ایربگ/Isofix/سنسور پارک/ دوربین | 11 عدد/ دارد/ دارد/ دارد | 8 عدد/ دارد/ دارد/ دارد |
گیربکس اتوماتیک/ /ESC کروز کنترل | Yes/yes/yes | Yes/yes/£2,300 |
تهویه اتوماتیک/ چرم/ گرمکن صندلی | Yes/yes/yes | Yes/yes/yes/£660 |
رنگ متالیک/ چراغ زنون / ورود بدون کلید | Yes/yes/yes | Yes/yes/£1,490 |
ناوبری/ /usb/dab radio بلوتوث | Yes/yes/yes/yes | Yes/yes/yes/yes |
نظرات شما عزیزان: