شرکت بلغاری ویلنر به طراحی خاص و متمایز فضای کابین خودروها شهرت دارد. این بار این شرکت دست روی پورشه 911 توربوی کانورتیبل سری 997 گذاشته و آن را به یک خودروی منحصر به فرد تبدیل نموده است.
ادامه مطلب
امروزه با هجوم خودروهایی در کلاسهای جدید و توجه بیشتر خریداران به خودروهای کراس اوور، از رونق بازار استیشنهای کلاسیک خانوادگی کاسته شده است. دیگر خودروسازان برای هر مدل سدان خود، یک معادل استیشن تولید نمیکنند و به نظر میرسد که این خودروها حتی بین سازندگان هم جذبه سابق را ندارند.
با این وجود هنوز در اروپا استیشن واگنهای بسیار خوبی تولید میشوند. خودروهایی که فراتر از یک استیشن معمولی برای مصارف روزانه خانوادگی هستند. همین استثناها باعث میشوند که همچنان خون در رگهای این کلاس جریان داشته باشد. هرچند قیمت بالای آنها و تجهیزات کامل و مهندسی بیش از حد آنها هم، خطر را از آنها دور نمیکند و ممکن است روزی تولید چنین خودروهایی واقعاً بازاری نداشته باشد.
در ادامه به سراغ ده خودروی استیشن توانمند و رؤیایی میرویم. خودروهایی با قوای نیرومند و ترکیبی لوکس و مجهز که فراتر از انتظار و نیاز خریدار این کلاس میباشند.
ادامه مطلب
کرولا در یک نگاه
ادامه مطلب
بعد از مدتها دیدن تصاویر جاسوسی و نمونههای مفهومی یا کانسپت مدل GLE COUPE بالاخره مرسدس بنز از نمونه واقعی این خودرو پرده برداری کرد. البته رونمائی رسمی در نمایشگاه خودرو دیترویت در ماه ژانویه سال 2015 انجام خواهد شد. هماکنون اطلاعات نسبتاً کاملی از مدل GLE 450 AMG 4MATIC به بیرون درز کرده است.
ادامه مطلب
برای انتخاب بهترین خودروهای سال ۲۰۱۴ چالشهای زیادی وجود دارد؛ از لافراری عجیب و غریب گرفته تا مدل انقلابی بامو i8 که چهرهای جدید برای خودروهای هیبرید ایجاد کرده است. همینطور مدلهای AMG GT S و لامبورگینی اوراکان که به سرعت در یک جهتگیری جدید در حال حرکتند. در این میان مدلهای جدید رنو توینگو و سیتروئن کاکتوس را نباید فراموش کرد؛ مدلهایی که ثابت میکنند خودروهای اقتصادی نیز میتوانند خستهکننده نباشند. با نگاهی به این مدلها میتوان نتیجه گرفت که شاید سال ۲۰۱۴ یک سال حماسی برای صنعت خودروسازی بوده باشد.
ادامه مطلب
برای کشف تغییرات در فیس لیفت 2015 بامو سری 6 باید دقت زیادی صرف نمایید. تزئینات جدید، مه شکنهای سهتایی LED و چراغهای کمی اخموتر با کاسه چراغ جدید، آینههای جانبی جدید دارای چراغ راهنما، پایینتر آمدن هواکشهای جلو و اصلاح جلوپنجره با تغییر میلههای عمودی آن و کاهش تعداد این میلهها از 10 به 9 عدد، تمام آن چیزی است که باید از ظاهر خودروی جدید انتظار داشته باشید. در هر صورت نسل سوم سری 6 در سال 2011 معرفی شده و هنوز خودروی جوانی است که بامو نیازی به تغییرات وسیع ظاهری در آن ندیده است.
ادامه مطلب
بامو برای کوپه سری 2 خود، بهروزرسانیهایی را معرفی نموده است که مهمترین آنها، استفاده از موتور سه سیلندر مینی کوپر در قلب این خودرو میباشد.
موتور سه سیلندر 1.5 لیتری بنزینی که به فهرست پیشرانههای این کوپه دیفرانسیل عقب افزوده شده، 136 اسب بخار نیرو و 220 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این پیشرانه در سری 2 اکتیوتورر نیز قابل دریافت است.
بامو 218i که از این نیروگاه استفاده میکند بهعنوان ضعیفترین کوپه بامو تنها مصرف سوختی معادل 5.1 تا 5.6 لیتر دارد. شتاب صفر تا صد این خودرو 8.8 ثانیه با گیربکس شش سرعته دستی و 8.9 ثانیه با گیربکس هشت سرعته خودکار است. نهایت سرعت آن نیز 212 کیلومتر بر ساعت میباشد.
بنابراین، وجود یک موتور کوچک و کمحجم و با نیروی نسبتاً ضعیف، نافی عملکرد قابل توجه این خودرو نیست. به نظر میرسد این سرگرمکنندهترین خودروی سه سیلندر بهجز مدل هیبریدی i8 باشد که در حال حاضر میتوان خریداری کرد.
علاوه بر این موتور کوچک، یک مدل دیزلی با کد 220d با انتقال نیرو به هر چهار چرخ یا xDrive نیز در دسترس خواهد بود. این در حالی است که تاکنون تنها مدل 235i از انتقال نیروی xDrive بهره میبرد.
همچنین چهار سطح تریم نیز به سری 2 افزوده شدهاند. مدل Advantage علاوه بر تجهیزات عمومی، دکمههای چندمنظوره روی فرمان، کروز کنترل تطبیقی با عملکرد ترمز خودکار، کنترل پارک از راه دور با سنسورهای عقب، چراغهای مه شکن و تجهیزاتی دیگر را نیز شامل میشود. مدلهای اسپرت و لوکس نیز از چرخهای آلیاژی 17 اینچی، پکیج نورپردازی و با امکان تغییر نور محیطی، رکاب درب انحصاری، محل قرارگیری وسایل در دسته صندلی و تریم داخلی متفاوت بهره میبرند. در نهایت مدل M اسپرت از تعلیق با ارتفاع 10 میلیمتر پایینتر، رینگهای 17 اینچی با طراحی منحصربهفرد، پکیج آئرودینامیکی بدنه با هواکشهای بزرگتر در سپر جلو و دیفیوزر عقب استفاده میکند.
همیشه برای دریافت لیستی از بهترین خودروهای جدید دشواریهایی نیز وجود دارد. لذا برای برطرف کردن این مشکلات، باید معیارهای مهمی اعم از سابقۀ خودرو و یا شرکت، خودروهایی که در حال حاضر در بازار نقشآفرینی میکنند، اطلاعات منتشر شده توسط خود کمپانی، عکسهای جاسوسی و همچنین به لطف نمایشگاههای خودروهای مفهومی را در نظر داشت و با کنار هم قرار دادن این مجموعه اطلاعات میتوان تا حدودی برترینها را شناسایی کرد.
ادامه مطلب
چند ماه پیش گزارشی مبنی بر تست یک دستگاه کوئنیگزگ در پیست نوربرگرینگ منتشر شد. البته مدت کوتاهی پس از این گزارش نیز، خبر تصادف یکی از اتومبیلهای همین شرکت به گوش رسید. در حال حاضر این شرکت مشغول انجام آزمایشاتی است که بتواند در سال آینده رکورد جدیدی را در پیست نوربرگ رینگ به ثبت برساند.
البته این فرآیند در مقایسه با اوایل سال جاری کمی به آرامی پیش رفت، که تا حدی به علت ورود زمستان در آلمان میباشد. پس از رکورد جدید پورشه 918 که زمان 6:57 ثانیه را ثبت کرده بود، مک لارن هم تأیید کرد که P1 موفق به ثبت زمان زیر 7:00 دقیقه شده است و لافراری نیز در نسخهٔ XX ادعای رکورد قابل توجه 6:35 را داشته است.
حال کوئنیگزگ میخواهد پا را از این هم فراتر گذاشته و جسارت خود را به هر سهٔ این هایپرکارها ثابت کند. این شرکت سوئدی قصد دارد در سال 2015 مدل آگرا R خود را بهینهتر و سریعتر و با نام One:1 عرضه کند. مؤسس کوئنیگزگ این خودرو را به عنوان اولین megacar جهان معرفی میکند. با توجه به نسبت توان خروجی به وزن این خودرو، غیر از این لقب هم انتظاری نمیرود.
به گفتهٔ بنیانگذار شرکت، کریستین وُن کوئنیگزگ، تجزیه و تحلیلهای بسیار دقیقی درمورد زمان یک دور در این پیست انجام گرفته است که One:1 به راحتی میتواند 918 را شکست دهد. مدل آگرا R به تنهایی خودرویی پرقدرت و بینظیر است، اکنون با مدل One:1 که به طور قابل توجهی قدرتمندتر، سبکتر و بهینهتر از آن شده است با ارائه نیروی داون فورس بیشتر نسبت به پورشه 918، میتواند پایدارتر، سریعتر و در نتیجه با رکورد جدیدی زمان کمتر از 6:35 ثانیه را به ثبت برساند.
شگفتآورتر این است که رانندهٔ آزمون کوئنیگزگ، Robert Serwanski، که با مدل Agera R توانست به سرعت 400 کیلومتر در ساعت در پیست Döttinger Höhe دست یابد، با مدل One:1 در پیست نوربرگرینگ خودنمایی خواهد کرد. آنها مدعی زمان 6:30 ثانیه شدهاند که بسیار جای تأمل دارد.
در یک حرکت هوشمندانه، وُن کوئنیگزگ همچنین تأیید کرد: دربهای این شرکت برای بازدید و بررسی سطح بالا و موشکافانه برای تولیدکنندگان دیگر باز خواهد بود؛ مردم میتوانند آمده و جزئیات خودروهای ما را از نزدیک ببینند، ما خودروهایمان را در مقیاسهای مختلف قرار میدهیم و بازدید را برای افراد باز میگذاریم، اجازه میدهیم هر کسی آمده و در مورد سوخت، تایرها، و دیگر قسمتهای خودروهای در حال تولید، تجزیه و تحلیل و بررسی انجام دهند؛ ما این کار را بدون شک و با اطمینان کامل انجام میدهیم.
به تازگی عکس هایی جاسوسی از خودروی جدید ام جی به برپایه مدل مفهومی CS منتشر شده است. در این عکس ها که در چین گرفته شده امی جی CS را بدون هیچ استتاری نشان می دهد.
ام جی هنوز نتوانسته در بازار چین به اندازه نام خود محصولات خود را عرضه کند و سعی دارد تا با معرفی محصولات جدید اعتبار قبلی خود را مجدد بدست آورد.
این خودرو بر اساس مدل مفهومی CS تولید شده است. این مدل مفهومی سال گذشته توسط ام جی در معرض دید عموم قرار گرفت و محصول نهایی آن در نیمه اول سال 2015 وارد بازار خواهد شد.
در حقیقت ام جی CS بر پایه سانگ یانگ کوراندو طراحی شده و انتظار می رود با موتور 2 لیتری 4 سیلندر توربو شارژ با توان تولید 204 اسب بخار به بازار بیاید. البته احتمال عرضه این خودرو با موتور 2 لیتری دیزلی با توان 173 اسب بخار و 360 نیوتن متر برای بازار انگلستان نیز وجود دارد. ام جی برای CS به صورت استاندارد گیربکس 6 سرعته دستی را در نظر گرفته ولی گیربکس خودکار نیز قابل سفارش خواهد بود.
با توجه به عکسی که منتشر شده احتمال می رود نام این خودرو بر خلاف مدل مفهومی اش CS نام نگیرد و اسم دیگری برای آن انتخاب شود.
چندی پیش بود که پرشیا خودرو از محصولات جدیدی از جمله X4 و سری 4 کوپه و گرن کوپه رونمایی کرد ولی خبری از هیچ مدل کروک در این مراسم نبود. اما گویا این پایان ماجرا نبوده و حال مدل کروک سری 4 آن هم در نسخه 428 نیز وارد لیست خودروهای مجاز به واردات شده تا پس از سالها غیبت تمامی مدلهای کروک این خودروساز محبوب، دوباره شاهد حضور این نوع خودرو در خیابانهای کشور باشیم.
زمانیکه در مورد یک کروک جوانپسند مانند سری 4 کروک صحبت میشود، شاید لیست امکانات و تجهیزات آنچنان اهمیت نداشته باشد و باید بیشتر به قابلیتهای رانندگی آن پرداخت. این باواریایی خوش استیل به پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری مجهز شده که دقیقا 1997 سیسی حجم دارد و روی آن توربو نیز نصب شده تا با تولید حداکثر 241 اسببخار و 346 نیوتنمتر و انتقال تمامی آن با گیربکس 8 سرعته خودکار به چرخهای عقب، میتواند هر جوانی را راضی کند.
روی این خودرو لیست بلند بالایی از امکانات نصب شده که بعضی از آنها عبارتند از سیستم صوتی Harman Kardon، رینگهای 18 اینچی، کروز کنترل، گرمکن صندلیهای جلو، چراغهای زنون، سیستم نشان دهنده باد لاستیکها، سیستم کمکی پارک، 2 سابووفر (جمعا 9 بلندگو)، روکش چرمی صندلیها و آینه الکتروکرومیک.
در نهایت به قیمتگذاری این خودرو میرسیم. هنوز پرشیا خودرو حرفی از این مدل نزده و حتی آن را عرضه نیز نکرده است ولی اگر به بازار آزاد بروید متوجه میشوید که این خودرو به صورت شخصی و فعلاً به تعداد بسیار محدود وارد شده که در نمونههایی که به کیت M مجهز شدهاند قیمتی بین 415 تا 500 میلیون تومان دارند. البته با توجه به محبوبیت بسیار بالای این برند در بازار و تشنگی خریداران برای مدلهای کروک، احتمالاً به زودی شاهد حمله تعداد زیادی از این آلمانی به نمایشگاههای کشور خواهیم بود و در این صورت باید منتظر جواب ستاره ایران، نماینده مرسدسبنز در ایران، باشیم و ببینیم که آیا کلاس E کروک را برای مقابله با رقیب دیرینه خود به بازار عرضه خواهد کرد یا خیر.
روزهای چهارم لغایت هفتم نوامبر 2014 مطابق سیزدهم الی شانزدهم آبانماه 93 شهر لاس وگاس میزبان بهترین تیونرهای جهان بود . . .
ادامه مطلب
اینکه کادیلاک در حال توسعه یک مدل جدید به عنوان نماد برند خود است، تا این زمان از کسی پوشیده نبوده، ولی در حال حاضر نام رسمی این مدل را نیز میدانیم. این برند لوکس، از یک سدان سطح بالا با نام CT6 رونمایی کرده و همه چیز را تغییر داده است. کادیلاک میگوید که نام مدلهایش را به سری CTx تغییر خواهد داد. عدد x به طور مشخص اندازه و موقعیت خودرو در خط تولید کادیلاک را مشخص خواهد کرد. البته نباید انتظار تغییر سریع در نامگذاری مدلها را داشت؛ زیرا کادیلاک تصمیم دارد که تنها در خودروهایی از این شیوه نامگذاری استفاده کند یا به صورت یک مدل جدید معرفی میشوند و یا یک تجدیدنظر کلی در طراحی آنها انجام میشود.
مدل جدید CT6 در بالای مدل کنونی کادیلاک XTS قرار میگیرد و موجب گسترش خط تولید این برند لوکس میشود. این سدان با دیفرانسیل عقب قرار است دارای یک ساختار جدید باشد و از مصالح سبکوزنی ساخته شود که به بهبود وضعیت مصرف سوخت کمک کنند و در همین حال، دینامیک رانندگی و ایمنی بهتری را برای خودرو ایجاد کنند.
مهندسان کادیلاک برای توسعه ساختار خودروی جدید، تجربه و دانش حاصل از ساخت مدلهای ATS و CTS را نیز در اختیار دارند. در نتیجه، کادیلاک میگوید که مدل CT6 قرار است که سبکترین و چابکترین خودروی کلاس خودرویی خودش باشد. کلاسی که در حال حاضر مدلهایی مانند آئودی A8، مرسدس بنز کلاس S و بامو سری 7 در آن حضور دارند.
این سدانهای لوکسی که نام برده شد، هر کدام دریایی از تجهیزات تکنولوژی سطح بالا و امکانات راحتی را در اختیار میگذارد. CT6 نیز قرار است چنین شرایطی داشته باشد. ماری بارا، مدیر عامل جنرالموتورز اعلام داشته که اولین خودرویی که از تکنولوژی رانندگی خودکار استفاده میکند، یک مدل جدید کادیلاک ۲۰۱۷ خواهد بود. «بارا» میگوید که این خودروی مرموز از تکنولوژی رانندگی خودکار جنرالموتوز با نام «سوپر کروز» استفاده میکند که قابلیت رانندگی بدون دخالت دست در سرعتهای بالا و ترافیکهای شلوغ را دارد. وی همچنین گفته که مدل جدید در کلاس خودرویی ارائه میشود که این کمپانی تاکنون در آن رقابت نداشته است که این حرف باعث میشود احتمال اینکه CT6 همان مدل ۲۰۱۷ کادیلاک باشد، بیشتر شود. برای طراحی خارجی این مدل نیز انتظار میرود که کانسپت «المیراج» که در نمایشگاه پبل بیچ ۲۰۱۳ ارائه شده، نشانههایی از آن در خود داشته باشد.
کادیلاک در حاضر مقدمات ساخت CT6 در کنار مدل ELR در کارخانه «دیترویت-همترامک» در میشیگان امریکا فراهم کرده است. این خودروی پرچمدار جدید کادیلاک، قرار است که در در نیمه اول سال آینده میلادی اولین حضور خود را به صورت عمومی تجربه کند. در همین حال، رئیس جدید کادیلاک خبر از دو مدل متعاقب CT6 به صورت خودروهایی سطح بالا و با عملکرد بالاتر لوکس داده است.
پس از انتشار تیزرهای اولیه ، سرانجام کادیلاک تصاویر و اطلاعات کانسپت جدید خود با نام Elmiraj را منتشر کرد . این کانسپت در گردهمایی Pebble Beach 2013 در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت . بنا به گفته ی مسئولین کادیلاک این کوپه ی باابهت بیانگر لذت رانندگی ، اکتشاف ابعاد جدید در روند رو به جلوی کادیلاک و تعهد این شرکت به سبک خودروهای چالاک آمریکایی می باشد .
ادامه مطلب
جی.دی. پاور در ادامه بررسیهای سالیانه خود، لیست 9 سدان لوکس را که کمترین دردسر را برایتان ایجاد میکند، آماده کرده است. این لیست با همان روش قبل یعنی بر اساس آمار رضایت مشتریان از خودروها تهیه شده است.
ادامه مطلب
درحالیکه قرار بود RLX هیبریدی از بهار 2013 وارد بازار شود ولی بدلیل مشکلات فنی که دامن گیر آن شد این زمان به تاخیر افتاد تا همین امروز که شاهد فروش آن در ایالات متحده هستیم . . .
آکورا از RLX هیبریدی بعنوان بهترین خودروی تاریخ کمپانی اش (به لحاظ فنی) یاد می کند، چراکه معتقدست شتابگیری آن همانند خودروهای V8 است درحالیکه مصرف سوخت 7.3 لیتری آن در سیکل ترکیبی مانند مابقی 4 سیلندرهاست.
این خودرو بصورت استاندارد مجهز به سیستم محرکه SH-AWD بوده و گیربکس آن نیز برخلاف نسخه های RLX بنزینی که 6 سرعته اتومات بود، حالا تبدیل به 7 سرعته دوکلاچه شده است.
انجین بنزینی این هیبریدی تفاوتی با RLXهای معمولی ندارد چون یک پیشرانه 3.5 لیتری V6 با تکنولوژی i-VTEC دارد. ولیکن درکنار این انجین بنزینی از سه موتور الکتریکی (2 موتور 27 کیلوواتی در عقب و یک موتور 35 کیلوواتی در جلو) استفاده شده تا مجموع قدرت تولیدی این خودرو به 377 اسب بخار و گشتاور آن هم به 461 نیوتن متر برسد؛ این اعداد نشان می دهد که این خودروی هیبریدی 67 اسب در قدرت و 91 نیوتن متر در گشتاور بیشتر از RLX بنزینی دارد.
قیمت پایه ای RLX هیبریدی با پک سفارشی Technology Package که دارای ویژگی های زیر است از 59,950 دلار آغاز می شود:
- چراغ های Jewel Eye LED برای پخش دو برابری نور (نسبت به LEDهای معمولی) در جلو.
- رینگ های 19 اینچی با تایرهای چهار فصل میشلین.
- چرم های میلانو (Milano) برای صندلی ها.
- نویگیشن به همراه HUD.
- تهویه سه گانه اتومات.
همچنین قیمت RLX هیبریدی با پک سفارشی Advance Package که امکانات بیشتری مانند گرمکن و تهویه صندلی ها، سیستم پخش با 14 اسپیکر Krell، کروز کنترل هوشمند و … دارد نیز 65,950 دلار خواهد بود.
هیچگاه لاکپشت دریایی بودن کار آسانی نبوده است. این لاکپشتها مجبور هستند که از بدو تولد مبارزهٔ سختی را برای زنده ماندن شروع کنند. پس از تولد، لاکپشتهای دریایی باید فاصلهای را تا ساحل دریا طی کنند. فاصلهای که پر از شکارچیانی است که منتظر یک وعده غذای خوشمزه هستند. گفته میشود که از هر 1000 بچه لاکپشت فقط یکی به سنین بزرگسالی میرسد.
همهٔ گفتههای بالا میتواند دربارهٔ آکورا TLX 2015 نیز صادق باشد! هرچند ما مطمئن هستیم که بیش از 0.1 درصد TLX ها میتوانند در سالهای اولیهٔ زندگی خود زنده بمانند! راه پیش روی این سدان کامپکت اصلاً آسان نیست. بهعنوان جایگزین دو مدل TL و TSX، آکورا TLX باید وظیفهٔ ترساندن رقبا در این سگمنت پرطرفدار را بر عهده بگیرد.
درست همانند یک آکورا
TLX با توجه به نشانههای آشنایی مثل جلوپنجرهٔ بحثبرانگیز، فوراً بهعنوان یک آکورا قابلشناسایی است. البته همانند تمامی آکوراها، ویژگیهای TLX مثل چراغهای LED جواهرنشان در جلو نیز قابلتشخیص هستند.
خریداران حرفهای، مدل TL را برای این کلاس بزرگ میدانستند درحالیکه مدل TSX نیز بهاندازهٔ کافی اسپرت نبود، به همین خاطر آکورا مدل TLX را برای پر کردن این شکاف ساخته است.TLX حدود 10 سانتیمتر کوتاهتر از TL 2014 است ولی تقریباً فاصلهٔ محورهای یکسانی با TL دارد و فضای داخلی مشابهی را نیز پیشنهاد میدهد. مسافران بالغ به لطف وجود فضای کافی پاها، مشکلی را در هنگام نشستن در صندلیهای عقب نخواهند داشت.
احساسی شبیه یک آکورا
تمامی امکانات رفاهی معمول شامل گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، آخرین نسخهٔ Acuralink، فنّاوری Siri و سیستم صوتی قابل سفارش 455 واتی EIS با 10 بلندگو در این خودرو وجود دارند. صندلیهای جلو راحتی قابلتوجهی دارند و متریال استفادهشده در داخل خودرو همانی است که انتظار داریم. البته باید گفت متریال استفادهشده به باشکوهی برخی از رقبای TLX نمیرسد. باید گفت که دو نمایشگر سرگرمی موجود در TLX بسیار عالی هستند.
حتی اگر نمای داخلی و خارجی TLX دقیقاً همان چیزی نباشد که رقبا را به زمین بزند اما زیرپوست این خودرو دنیای دیگری وجود دارد. دو موتور و دو گیربکس کاملاً جدید و نوآورانه وجود دارند که بهخوبی با یکدیگر هماهنگ شدهاند. مدل پایهٔ TLX با موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری به بازار میآید. این موتور 206 اسب بخار قدرت و 182 lb-ft تورک دارد. برخلاف این ارقام مشابه، این موتور هیچ شباهتی با موتور مدل TSX ندارد و کاملاً جدید است.
8 سرعته یا 9 سرعته؟!
گیربکس جدید 8 سرعتهٔ آکورا با فنّاوری کلاچ دوگانه (DCT) که بهصورت انحصاری با موتور 4 سیلندر عرضهشده است از طریق یک مبدل گشتاور نیروی خود را به چرخهای جلو میفرستد. مبدل گشتاور برای گیربکسهای با کلاچ دوگانه کمی غیرمعمول است. آکورا این مبدل را به این خاطر نصبکرده است تا رفتارهای تشنجی و عصبی گونهٔ یافت شده در سیستمهای DCT را از بین ببرد. متأسفانه ما شانس آزمایش خودرو در توقفها و حرکتهای مکرر را نداشتیم و بنابراین قضاوت دربارهٔ این سیستم کمی سخت است. باید به این نکته هم اشاره کرد که نسبت دندهها در گیربکس جدید کوتاهتر از نسبت دندههای گیربکس 5 سرعتهٔ اتوماتیک قدیمی است.
اگر شما خواهان قدرت بیشتری هستید موتور جدید 6 سیلندر 3.5 لیتری با تزریق مستقیم سوخت وجود دارد که 290 اسب بخار و 267 lb-ft تورک را تولید میکند. گیربکس 8 سرعته با کلاچ دوگانه برای این موتور در دسترس نیست اما به جای آن، این مدل از گیربکس جدید 9 سرعتهٔ اتوماتیک سود میبرد. برخلاف گونهٔ 4 سیلندر، نسخهٔ 6 سیلندر با سیستم سوپرهندلینگ 4 چرخ متحرک در دسترس است که متکی بر دیفرانسیل عقب کوچکتر بوده و فضای صندوقعقب را محدود نمیکند.
کیفیت سواری بهمانند یک آکورا
موتور 6 سیلندر و گیربکس 9 سرعته با این خودرو متناسب هستند اما احساس خاص بودن را ایجاد نمیکنند. مکث پدال گاز در مدلهای AWD محسوس است، مخصوصاً اگر حالتی غیر از حالت اسپرت پلاس انتخابشده باشد. آکورا 4 حالت رانندگی را در قالب سیستم دینامیکی یکپارچه» پیشنهاد میکند و از بین 4 حالت اقتصادی، نرمال، اسپرت و اسپرت پلاس میتوان حالت دلخواه را انتخاب نمود.
این نکته کمی شگفتانگیز است اما قدرتمندترین مدل کم حاشیهترین نیز هست. مدل 6 سیلندر به نظر میرسد که خیلی لذتی را به رانندگی اضافه نمیکند و بیشتر مناسب رانندگی در لاین های سمت راست اتوبانها است اما TLX با موتور 4 سیلندر و مجهز به DCT بیشتر به درد لاین های چپ اتوبانها میخورد.
مدلهای 6 سیلندر TLX دارای یک انتخابکنندهٔ دندهٔ الکترونیکی هستند که از دکمهها برای مدیریت گیربکس بهجای اهرمهای دندهٔ معمولی استفاده میکند. آکورا میگوید که این کار برای ایجاد فضای بیشتر است اما باید گفت که عادت کردن به آن زمان میبرد. برای مثال ما برای تعویض دنده دائماً دست خود را به سمت اهرم دندهای میبردیم که وجود نداشت! درست شبیه حسی که وقتی از خودرویی با دندهٔ دستی وارد خودرویی با گیربکس اتوماتیک میشوید و پدال کلاچی را نمییابید.
راندمان شگفتانگیز
با داشتن تعداد دندههای زیاد در هر دو گیربکس، مصرف سوخت TLX تحسینبرانگیز است. انتظار میرود که مدلهای 4 سیلندر دارای مصرف سوخت 24 مایل بر گالن در شهر و 35 مایل بر گالن در بزرگراه باشند درحالیکه مدل 6 سیلندر و FWD مصرفی برابر 21 مایل بر گالن در شهر و 34 مایل بر گالن در بزرگراه دارد. مدلهای 6 سیلندر و AWD در بزرگراه مصرف بیشتری دارند اما آکورا ادعا میکند که متوسط مصرف سوخت 25 مایل بر گالن این مدل دقیقاً مشابه برادر FWD خود است.
مدلهای مختلف TLX 2015 وزن کمتری را نسبت به TL دارند. بخشی از این کاهش وزن به استفاده از گیربکس 9 سرعتهٔ اتوماتیک مربوط میشود. این گیربکس واقعاً سبکتر از گیربکس 6 سرعتهٔ قدیمی TL است.
“P-AWS” و “AHA”
همهٔ مدلهای TLX با سیستم فرمان پذیری دقیق چرخها (P-AWS) به بازار میآیند. این سیستم بهمنظور مانور پذیری بیشتر خودرو چرخهای عقب را اندکی فرمان پذیر میکند. برای کسانی که حتی خواهان هندلینگ بهتر هستند سیستم کمکی هندلینگ سریع و چابک (AHA) وجود دارد. این سیستم کنترل پایداری TLX را برای تعدیل کردن جداگانهٔ ترمزها به کار میگیرد و به خودرو کمک میکند تا پیچها را بهتر طی کند. ذکر این نکته نیز جالب است که مدلهای 4 سیلندر احساس سبکی محسوسی دارند و چابکتر به نظر میرسند.
قیمتگذاری TLX نیز از نقاط قوت آن است. مدل پایه از 30,995 دلار شروع میشود که از قیمت BMW 320i کمتر است. مدل فول TLX V6 SH-AWD با پکیج پیشرفته فقط 44,700 دلار قیمت دارد.
قضاوت نهایی
آکورا مدل TLX را برای مبارزه با حریفان سرسختی چون اینفینیتی Q50، بامو سری 3 و آئودی A4 به بازار فرستاده است. این کار ممکن است کمی جاهطلبانه به نظر برسد اما بستگی به این دارد که دربارهٔ کدام گونه از TLX بحث کنیم. اگرچه مدلهای بالاتر TLX نیز قدرت زیادی برای رویارویی با رقبا دارند اما مدل 4 سیلندر TLX، سدانی با سیستم DCT کمی شلوغ، جادار، مرغوب و قیمتی عالی است. حتی اگر آکورا موفقیتی را درفروش کسب نکند اما خودرویی را ساخته است که میتواند خریداران وفادار این برند را خوشحال کند.
نقاط قوت: گیربکس 8 سرعتهٔ دو کلاچه (DCT)، راحتی، راندمان مصرف سوخت بالا
نقاط ضعف: گیربکس 9 سرعتهٔ اتوماتیک، استایل بسیار آشنا، برخی نکات در طراحی داخلی