زمانی که برند اینفینیتی تنها یک ایده در ذهن طراحان نیسان بود، خودروهایی مانند مرسدسبنز کلاس S، بامو سری 7 و جگوار XJ دارای جایگاهی خاص در بازار بودند. در همین حال، بهترین تکنولوژی و برجستهترین ایدههای این خودروساز ژاپنی در قالب مدل پرچمدار Q45 با موتور V8 ظاهر شد. این خودرو که از طرف رسانهها بسیار مورد استقبال قرار گرفت، نتوانست توجه خریداران زیادی را به خود جلب کند.
۲۵ سال بعد، اینفینیتی را میبینیم که به جای آن که ربعقرن ورودش را به بازار امریکا جشن بگیرد، به دنبال سفارش از نوع «چینی» است. اگر دقیقتر بخواهیم بگوییم، اینفینیتی میخواهد دوباره چهره محصولات بزرگ و جادار خود را با فرستادن Q70L با فاصله محوری بزرگتر به بازار امریکا ترمیم کند.
کابین زیبای Q70L مملو از چرم انیلین و طراحی برجسته چوبی است و در همین حال، بدون داشتن تجهیزاتی مانند سیستم سرگرمی برای صندلیهای عقب که در برخی از رقبا ارائه میشوند، به سراغ مأموریت خود به عنوان یک خودروی لوکس رفته است. با این حال، افزایش ۱۴۲ میلیمتری فضای پاها در صندلیهای عقب شایسته تقدیر است. البته این افزایش فاصله محوری نسبت به مدل همخانواده Q70 (به اندازه ۱۵ سانتیمتر) باعث نشده که از نظم موجود در داخل کابین کاسته شود. مسلماً یکی از نمونههای این شرایط با فاصله محوری بزرگتر در یک مدل چهار در لوکس، پورشه «پانامرا توربو اکزکوتیو» است.
در حالی که رقبای اروپایی به سرعت در حالت کاهش حجم و تعداد سیلندرهای موتورهای خود هستند، اینفینیتی در مدل Q70L همچنان یک آپشن V8 بزرگ کلاس قدیمی در اختیار قرار میدهد (در کنار یک موتور ۳/۷ لیتری V6 و یک سیستم هیبرید). بدون استفاده از توربوشارژر، Q70L از یک موتور ۵/۶ لیتری V8 با انژکتور مستقیم و تنفس طبیعی برای پیشرانه بهره میبرد که برای آن ۴۱۶ اسببخار قدرت و ۵۶۱/۳ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این موتور همچنین با یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک همراه و تعویض دندههای بسیار آرامی دارد و در حالت تعویض دنده دستی، در رفتن به دنده پایینتر بسیار خوب عمل میکند. در خودروی Q70L 5.6 AWD تست شده، در مدت ۴/۸ ثانیه، سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت ثبت شد که این شتاب کافی است تا در پیست از مرسدسبنز S550 و بامو 740i پیشی بگیرد و البته با فاصله کمی نسبت به بامو 760Li و مازراتی کواتروپورته حرکت کند. مدل تست با یک سیستم دیفرانسیل تمامچرخ متحرک نیز همراه بوده که برای شرایط جوی زمستانی، یک مزیّت برای آن به شمار میرود.
همچنین ظاهراً ۴۵ کیلوگرم یا بیشتر وزن اضافی برای خودروی لوکس با فاصله محوری بزرگتر، تأثیر چندانی بر مصرف سوخت نگذاشته و نسخه AWD از Q70L طبق برآورد سازمان محیط زیست امریکا ۱۴/۷ لیتر در شهر و ۱۰/۲ لیتر در جاده مصرف میکند که مشابه نسخه Q70 AWD با فاصله محوری معمولی است. در همین حال، در تست مصرف سوخت ترکیبی ۱۳/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مشاهده شده است.
با این که کشیدگی Q70L از لحاظ مصرف سوخت ضرری نداشته، ولی در برخی ویژگیهای کلیدی داینامیک خودرو نیز کمک چندانی نکرده است. Q70L در تست لغزش در پیچ، نیروی چسبندگی جانبی 0.84g را خود نشان داده و همچنین با عملکرد مناسب در سیستم ترمز، از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت در ۵۲/۷۳ متری متوقف شده است؛ آماری که آن را در نزدیکی مدلهایی مانند S550 و 740Li قرار میدهد. با این حال، برخی نقاط ضعف اینفینیتی باقی ماندهاند؛ به خصوص در مورد سیستم فرمان. چهار حالت رانندگی که برای این خودرو درنظر گرفته شدهاند، هیچ تأثیری بر عملکرد فرمان و فیدبک ندارند و همیشه باید مواظب حرکت کردن خودرو در مسیر مستقیم بود.
در خودروی تستشده از یک پکیج تایر و چرخ «پرفورمنس» به ارزش ۱۱۵۰ دلار استفاده شده که در عمل، تغییر چندانی در شرایط لوکس اینفینیتی مشاهده نشده است. همچنین در این خودرو از یک سیستم صوتی فراگیر Bose با ۱۶ اسپیکر (بخشی از پکیج تکنولوژی دولوکس ۷۲۰۰ دلاری) برای غلبه بر صدای تایرها و غرش پسزمینه استفاده شده است.
پکیج تکنولوژی دولوکس، علاوه بر این، شامل چندین سیستم الکترونیکی دیگر نیز هست. سیستم کروز کنترل هوشمند عملکردی بدوندردسر دارد و این در حالی است که سیستمهای هشدار عبور از خط و هشدار برخورد از جلو، بسیار آزاردهنده هستند. خوشبختانه قابلیت غیرفعالشدن نیز برای آنها پیشبینی شده است.
بنابراین تغییر از Q70 به Q70L هیچگونه نشانهای از کشیدگی در خودرو به جا نگذاشته است. اینفینیتی هنوز هم دارای یک چهره زیبا با طراحی مناسب در کابین و یک پیشرانه V8 قدرتمند است. ولی در عینحال، هیجان لازم برای رانندگی را نمیتواند تأمین کند، سواری دلچسبی ندارد و امکانات داخل کابین آن در حدّ یک سدان لوکس در بالاترین سطح نیست. Q70L ابعادی نزدیک به کلاس S و یا سری 7 دارد و در قیمتی معادل یک کلاس E یا سری 5 ارائه شده است؛ ولی اینکه این خودرو بتواند با کیفیتی در حدّ Q45 اولیه ظاهر شود، هنوز جای سؤال دارد.
مشخصات:
- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل چهار چرخ متحرک، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.
- قیمت مدل تست: ۷۶۳۰۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۶۷۹۵۵ دلار).
- نوع موتور: DOHC ۳۲ سوپاپ V8، بدنه و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
- گنجایش: ۵۵۵۲ سیسی.
- قدرت: ۴۱۶ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۵۶۱/۳ نیوتنمتر در ۴۴۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۷ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.
ابعاد:
- فاصله محوری: ۳/۰۵۱ متر.
- طول ماشین: ۵/۱۳۱ متر.
- عرض: ۱/۸۴۴متر.
- ارتفاع: ۱/۵۱۴ متر.
- وزن کلی: ۱۹۷۸ کیلوگرم.
تستهای سرعت:
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴/۸ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۱/۶ ثانیه.
- صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۲۰/۴ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۳/۴ ثانیه با سرعت نهایی ۱۷۲/۲ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (با محدودیت قانونی) : ۲۴۳/۰۱ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۲/۷۳ متر.
مصرف سوخت:
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۴/۷ لیتر در شهر و ۱۰/۲ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: ۱۳/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
نظرات شما عزیزان:
[ شنبه 13 دی 1393برچسب:بررسی اینفینیتی Q70L با محورهای کشیدهتر,
] [ 16:31 ] [ علی و حسین مقدم ][